מדוע הסינים זקוקים לישראלים?
נדמה שכל אדם ששמע על סין יכול לענות על השאלה הזו במילה אחת: "חדשנות". למרות זאת, התשובה אינה כל כך פשוטה וכיום, כל תכנית אסטרטגית צריכה לקחת בחשבון את ההשפעה סינית.
החדירה של חברות ישראליות לשוק הסיני היא כיום בגדר הכרח. כל חברה, קטנה כגדולה, חייבת לצפות לתחרות סינית בשלב מסוים. השוק הסיני איננו הוגן לזרים והצעד הראשון בחשיבה על עבודה עם השוק הסיני היא תמיד – לתת להם מה שהם צריכים.
מי חדשן יותר, הסינים או הישראלים?
מי שחושב שאנחנו יותר חדשנים מהסינים צודק וטועה גם יחד.
בנושאים רבים, הסינים כנראה לא ידביקו אותנו בקרוב:
- אמת המידה הקלה ביותר להשוואה היא כמות פרסי הנובל שקיבלו הסינים לעומת הכמות שקיבלו הישראלים ביחס לאוכלוסייה. הישראלים קיבלו 8 פרסי נובל שאינם בספרות או שלום והסינים זכו ב - 9 (מבלי לקחת בחשבון מהגרי מדינה אשר קיבלו במדינה אחרת). ההבדל ביחס לכמות האוכלוסייה הוא מדהים. מדינה עם כמעט 1.4 מיליארד אנשים השיגה כמות דומה של פרסי נובל כמו מדינה עם 8 מיליון אנשים? ההבדל בין גודל האוכלוסיות הוא פי 136 לטובת הסינים.
- הנשק הישראלי – למשל, טנק המרכבה נחשב למתקדם בהרבה מאשר הנשק הסיני.
- מתי שמעתם לאחרונה על אפליקציה או תוכנה סינית ש"כבשה את העולם"?
לעומת זאת, הסינים עוקפים אותנו בעשרות שנים בנושאים מסוימים של חדשנות.
להלן מספר דוגמאות:
- מערכת רכבות משוכללת ונוחה עם רכבות שנוסעות יותר מ 300 קמ"ש בין ערים מרכזיות.
- רכבות תחתיות מסועפות בכל עיר מרכזית ברמה שתגרום גם לערים כמו ברלין וניו יורק להוריק מקנאה. בל נזכיר את תל אביב וירושלים שאין להן אפילו קו אחד של רכבת תחתית.
- תשלום בעזרת הטלפון בכמעט כל מקום אפשרי כגון בתי קפה, מזללות, דוכני אוכל ואפילו קבצנים ברחוב שמבקשים נדבות בתשלום בטלפון.
- השקעה ממשלתית רחבה בחדשנות וסטרטאפים כחלק מתוכנית החומש של הסינים
- דרישה נרחבת מהצרכנים הסינים לחדשנות ומוכנות לסבול עבורה כגון התקנת עדכוני מערכת רבים.
להבדלים אלו סיבות רבות והדרך הטובה ביותר להבין אותם היא חלוקת המושג חדשנות לארבעה סוגים:
- חדשנות מבוססת מדע - חדשנות שזקוקה למחקר מעמיק לאורך זמן והיא תייצר פריצות דרך טכנולוגיות. למשל, פיתוח מחשב ביולוגי.
- חדשנות מבוססת הנדסה - חדשנות שנוצרת כדי לפתור בעיות מסוימות ולשפר יכולות של מוצרים קיימים. למשל- ייצור מעבדים חזקים יותר למחשבים.
- חדשנות מונעת מיעילות - חדשנות שמרכזת ידע ומשפרת אותו כדי להגיע למטרות ייצור כגון עלות ייצור נמוכה יותר או זמן אספקה נמוך יותר. למשל -שיפור נתיבי אספקה.
- חדשנות מרוכזת בלקוח - חדשנות מהירה שעונה על צרכי הלקוחות ובונה מודלים עסקיים חדשים. למשל -שינוי אפליקציה בהתאם לדרישות של לקוחות.
בישראל חזקים יותר בכל תחום של חדשנות, אולם לסינים יש תקציבים גדולים יותר, קהל יעד גדול יותר וכדאיות גדולה בכל חידוש (כל שיפור קטן בתהליך הייצור יתבטא בסין בעוצמה גדולה יותר בגלל היקף הייצור). הם חזקים יותר בסוגי החדשנות שמונעת מיעילות ובזו המרוכזת בלקוח.
הסינים רואים בנו הישראלים מעין חותמת של איכות בידע וחדשנות. במפעל סיני להכנת מיץ שבו ביקרתי, מציגים בפני המבקרים הרבים סרטון ובו בין היתר מופיע ישראלי שמלמד את הסינים לייצר מיץ כראוי. למרות זאת, המקרים בהם ישראלים תרמו את הידע שלהם לתעשייה הסינית ונזרקו לאחר התהליך, הם רבים מאוד. הסינים ידועים לשמצה גם בקניית כמות קטנה של מוצר, שכפולו ומכירתו. נראה שברמה מסוימת הממשלה תומכת בהתנהלות הזו, מכיוון שאין שום הגנה על זכויות יוצרים של נתינים זרים בסין.
הסינים צריכים אותנו בשביל להתניע פרויקטים אבל בדרך כלל, כאשר מגיעים לפעילות השוטפת, אנחנו עלולים להימצא מחוץ לתהליך.
לפיכך, ישנן שתי דרכים עיקריות למכור חדשנות לסינים:
- האחת היא לחשוף את המידע תמורת מחיר מראש.
- השנייה היא לא לגלות לעולם את כל המידע ותמיד להשאיר חלק מהתהליך אצלכם כך שתמיד תהיו נחוצים.
עם זאת צריך לקחת בחשבון שהעם הסיני יכול להעתיק כמעט כל דבר גם ללא התוכניות המקוריות.
לדוגמא המקרה של מפעל סימנס למקררים בסין. סימנס היא חברת ענק גרמנית שהחליטה להקים מפעל למקררים בסין. לאחר חצי שנת פעילות ההנהלה גילתה להפתעתה הרבה שלא רחוק מהמפעל שלהם הוקם מפעל זהה בדיוק למפעל שהם בנו ובו עובדים לא פחות ולא יותר עובדיהם לשעבר. אותם עובדים עבדו עבור סימנס כחצי שנה ואז התפטרו כדי להקים את המפעל המתחרה. אם הצליחו לרמות חברה עוצמתית כמו סימנס כל עסק קטן בינוני או גדול יכול ליפול בפח. הידע שלכם אינו מוגן ולכן עדיף לכוון לתשלום מראש על חשיפתו.
הסינים טובים בשיפור ושימוש ברעיונות אבל כאשר זה מגיע לכדי יצירת רעיונות חדשניים יש לנו הרבה מה לתרום להם. יש לקחת בחשבון שזה לא מבטיח לנו רווחים כלשהם אם לא נגן על עצמנו. להבין מה הם צריכים מאתנו מבחינת חדשנות זה רק הצעד הראשון בהצלחה בתחום העסקי.