להנהיג בזמנים מורכבים
החל מה–7 לאוקטובר אנחנו במצב שלא הכרנו עד כה. נכון, היינו במצבים קשים בעבר אבל משבר כמו שאנו חווים כעת, מדינת ישראל לא חוותה מאז ומעולם. 1400 אזרחים וחיילים שנרצחו ונהרגו, ולמעלה מ-200 חטופים. קרוב ל-200,000 פליטים בארצם.
מצב הרוח הירוד שבו אנו נמצאים משפיע על כולנו, בוודאי בארגונים שמתמודדים עם סיטואציות מורכבות ומסובכות ונדרשים לתפקד למרות המצב המסובך. העיניים נשואות לעבר ההנהלה.
מה נדרש מהנהלה שנאלצת להנהיג בזמנים מורכבים. על ההנהלה להבין שהעסקים אינם כרגיל והיא צריכה לפעול במספר מישורים:
לתקשר עם כל הדרגים בארגון באופן ברור, בהיר, שקוף וכן, שמציג את תמונת
המצב הארגונית והציפיות מהמנהלים והעובדים בעת הזו.
לשקף שהקושי הוא לא רק של העובדים אלא גם של המנהלים.
לאפשר למנהלים ולעובדים לקיים שיח ודיאלוג עם איש מקצוע מתחום מדעי הטיפול שיוכלו לשתף בקשיים ובאתגרים אתם הם מתמודדים. אחד הלקחים מהקורונה היה שמנהלים נתבקשו לתמוך בעובדים אבל אף אחד לא תמך במנהלים. אז חשוב להפיק לקחים בנושא זה.
ההנהלה, באמצעות משאבי אנוש, נדרשת למפות את נתוני העובדים, בפרטים שונים, סטטוס משפחתי, ילדים, מגורים ועוד ולהתחיל לשוחח עם העובדים כיצד ניתן לסייע להם. הדבר נכון על אחת כמה וכמה לאלה שמגויסים למילואים. לשמור איתם ועם בני משפחתם על קשר רציף ויום יומי.
קשר אישי עם עובדים, שיחות אישיות של כל דרגי הניהול עם העובדים, כשאחד מנושאי השיחה הוא לבחון יחד עם העובדים את היכולת לעמוד ביעדי התוכנית העסקית וביצוע התאמות נדרשות בהתאם למצב שנוצר.
נקודה חשובה שלטעמי לא מקבלת דגש בזמנים אלה. בחלק מהארגונים עובדים אזרחי ישראל היהודים והערבים יחד. סביר להניח שבחלק מהמקומות יש מתח. הנהלה צריכה להיות ערה לסוגיה זו ולנטרל תופעות שאינן נסבלות מצד שתי האוכלוסיות. שיחות אישיות, ניסיון להיות עם אצבע על הדופק ובמידת הצורך להכניס איש מקצוע שינסה לטפל בקונפליקטים, אם ייווצרו.
ומעל לכל - רגישות, יחס אישי ולהבין שבזמנים כאלה המבטים מופנים להנהלה, תמיד להנהלה. דוגמא אישית, להפגין מנהיגות ורגישות, להיות אמפתיים ולתקשר, לתקשר, לתקשר. כל אלה לא רק שיתנו מענה למצב הקיים, אלא גם יבנו את המנהיגות העתידית.