בואו לעשות שינוי
הדבר הקבוע ביותר בחיים העסקיים בשנים האחרונות הוא השינוי.
השינוי מתרחש בכל התחומים, בכל הכיוונים, הקצב שלו הולך ונעשה מהיר יותר.
איך מגדירים בעל עסק שמרן ? שמרן הוא אחד שרוצה שינוי.....אבל לא עכשיו !!!
גם לאלו שמאמינים שהם עושים שינוי קטן... ועוד אחד ועוד...לא חשוב כמה שינוי אתם עושים...מה שבאמת משנה הוא קצב השינוי בתחום שלכם, מסביב, אצל המתחרים והלקוחות.
אם לא תקפידו להרים את הראש ולהסתכל מסביב, הצידה, אחורה וקדימה כמעט כל יום, להתאים את העסק, המוצרים והשירותים לשינוי:
אתם עשויים למצוא את עצמכם מתקדמים, אבל לבד.
להיות מאחור ולגמרי לא רלוונטים לשוק זה לא כיף.
וואצ'לוויק וחבריו, כתבו בשנות השמונים של המאה שעברה...(1979), כמעט עשרים שנה לפני שפורסם הספר "מי הזיז את הגבינה שלי" (1998), ספר מופת ששמו: "שינוי".
המשפט החשוב ביותר מתוך הספר הוא: "שינוי אמיתי יכול להתרחש ולהצליח אך ורק במצבי משבר".
הטענה של מחברי הספר "שינוי" היא שאי-אפשר לנסות להתקדם בקצב שלך בלבד. גם אם תגביר את היעילות, תגדיל את המהירות, תפחית הוצאות, תשפר תהליכים... עדיין הצלחת העסק תלויה במהירות השינוי של הסביבה העסקית של העסק שלך.
כך נוצרה התיאוריה של המשבר המודרני שמכריח את מנהלי העסק לחשוב אחרת. לחשוב ולפעול מתוך הבנה שיש צורך ביציאה ממסגרות ישנות, מקובלות, יש צורך בנטילת סיכונים כדי להגביר בצורה משמעותית את יכולת ההסתגלות, ההכלה, השרידות ובסופו של דבר ההתאמה של העסק למצב החדש שנוצר.
כולם מדברים היום על "בחזרה לשגרה"...
אבל... מה שכולם מפספסים הוא העובדה הקטנה שהעולם לא יחזור להיות כמו שהיה לפני מספר חודשים. עוצמת המשבר, גודל השינוי והגלובאליות של המשבר הנוכחי עושה את העבודה של המנהלים והאנליטיקאים קשה יותר... ומצד שני קלה הרבה יותר.
המודעות לצורך בשינוי ובנקיטת אמצעים רדיקליים כבר קיימת, דוגמאות לשינוי בדרך החשיבה ובהתמודדות של פרטים, קבוצות, מדינות ויבשות כבר נמצאות כאן.
בין הדוגמאות החביבות עלי לתיאור השינוי העצום:
- מעבר ללמידה מקוונת. התחום מוכר ונערכים לקראתו כבר שנים רבות בבתי ספר, אוניברסיטאות ואף מוסדות חינוך ורפואה אחרים (קופ"ח). השינוי בפועל התרחש שבועיים-שלושה לאחר פרוץ משבר הקורונה.
- גברת כהן הייתה רגילה לבקר אצל הספרית שלה אחת לשלושה-ארבעה שבועות, לצבוע את שורשי השיער הלבנים שצמחו והתגלו. עם הישיבה שלה וההסגר בבית יחד עם סגירת המספרות, עשתה הגברת כהן שינוי דרמאטי בהרגלי הצריכה שלה, רכשה שפורפרות צבע לשיער ליישום עצמי, צבעה את שערה בכיור הביתי. הכל כדי שתמשיך להיראות טוב גם במפגשי ה"זום" עם חברים, משפחה ונכדים.
- דרישה מוגברת ויוצאת דופן למטבע של 5 שקלים. לא.... לא כדי להשתמש בו בעגלת הסופרמרקט, אלא... כדי לתת "טיפ" לכל נותני השירותים והשליחים שהחלו לפקוד את בתינו ולהביא אלינו שלל מוצרים, סחורות ושירותים אחרים.
- עלייה מדהימה בשימוש באינטרנט, תוכנות כגון "זום", חברות תוכן כגון "נטפליקס".
- המכולת השכונתית - כן, זו שהספידו אותה ואמרו שעבר זמנה... הפכה להיות מוקד רווח ופעילות משמעותי, בעיקר בתקופה הראשונה של התארגנות הרשתות הגדולות למשלוחים לבית הלקוח. כאשר זמני ההמתנה היו במונחים של שבועות, נמצא פתרון במכולת השכונתית.
השינוי כבר כאן... והוא הולך להישאר. מה שנשאר לנו לעשות הוא... שינוי.