צרו קשר
אנחנו תמיד כאן לענות על כל שאלה!
צריכים עזרה? כיתבו לנו

השאירו פנייתכם

ונציגינו ישובו אליכם

הסכמה לקבלת מידע מהיחידה ללימודי תעודה

* שדה חובה

הקורונה בשירות הטכנולוגיה בעולם העבודה

מאת: עמיר אביתר

טכנולוגיה יצירתית

עולם העבודה שלנו, כפי שהכרנו אותו עד היום, עובר משבר, אולי המשבר הגדול ביותר בעידן הנוכחי. 

לצד הפיטורים ההמוניים והאבטלה הגואה, ניכרת מגמה של עבודה מהבית לצד פיתוחים דיגיטאליים וטכנולוגים המקלים על העבודה מרחוק. חברות היי-טק וארגונים נוספים החלו לחשוב במונחים של "מהפכה בעולם העבודה" על הפיכת העבודה מהבית לחלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית ותהליכי העבודה העכשוויים. 

ארגונים מקיימים באופן תכוף יותר ישיבות מקוונות בארץ ובעולם לצד עבודה מהבית בין אם היא צוותית או אישית. אנשי רכש, מכירות ושיווק, אדריכלים, מהנדסים, אנשי תוכנה, אנשי כספים ועוד, מקיימים את עבודתם באופן מקוון ובהצלחה יתרה. גם באקדמיה ובמערכת החינוך על כל רבדיה, ניכר מעבר ללמידה מקוונת במהירות מסחררת ומכובדת תוך פיתוח מהיר של שעורים בנושאים שונים, במילוי מטלות, פגישות מקוונות עם מורים וחברים. בקיצור, עולם מרוחק עשיר בתוכן ו"ללא מגע יד אדם".

הקורונה כהזדמנות

הטכנולוגיה הזו לא תעלם לאחר כלות ימי הקורונה. ההיפך הוא הנכון. זו הזדמנות שנפלה לידינו לשינוי ולצמיחה בעקבות משבר והעתיד לאחר הקורונה צופן בקרבו מהפך. הטכנולוגיה תתפתח ותהווה חלק מרכזי בתהליכי למידה ועבודה. יותר ויותר אנשים יעבדו מהבית, ישנו דפוסי קניות, פגישות חברתיות, הפעילות היומיומית בארגון ולצידה התקשורת הבינאישית תשנה פניה, תלמידים או סטודנטים יגיעו פחות לקמפוס או לבתי הספר והמורים ירכשו מיומנויות של עמידה מול מצלמה ואיכות השיעורים והלמידה תעלה לאין שיעור. השאלה היא האם נשכיל לנצל את ההזדמנות הזו שנפלה לידינו האם נשנה את החשיבה השמרנית שלנו? 

צמיחה מתוך משבר

הארגונים שיאמצו שיטה זו יחסכו הון רב בהיבטים תפעוליים, עלות שכירויות, הקורונה בשירות הטכנולוגיה בעולם העבודה | ביראד לימודי תעודה מתקדמיםצמצום שטחים והוצאות נוספות כמו סביבות העבודה, רכב צמוד, הסעדה, חניות, דלק ועוד. 

העתיד מיועד לאנשים בעלי חזון. אלו הרואים צעד אחד קדימה על פני האחר. נכון, אנשים רבים רואים במגע, בקרבה עם האחר, בשיח בינאישי משמעויות ויתרונות ששום טכנולוגיה לא יכולה להתעלות עליהם. גם חלק ממנהלי משאבי אנוש בארגונים חוששים מאבדן השליטה הניהולית על עובדים, שלא נוכחים פיזית במקום העבודה אלא רק מספקים את תוצר העבודה במועד שנקבע להם. 

גם ארגוניים הנתפסים כחדשניים ביותר מבחינה טכנולוגית, עדיין חוששים לשנות נורמות עבודה שמרניות. משתמשי הקצה לא אחת "לא מסתדרים" עם הטכנולוגיה ולצד אלו ניצבים ארגוניים שגם הם חוששים משינוי. גם באקדמיה, התפיסה שאפשר אחרת היא איטית, וזהירה בשל שמרנותם הרבה של המוסדות הללו. צורך בלמידה מרחוק? אפקטיביות ללומד? סימולציות בינאישיות? דיונים או ויכוחים אקדמיים? איך עושים את זה בלי לחוש את האווירה האקדמית מסביב?

נכון, המהפך לא יקרה מהיום למחר. עובדתית, שוק העבודה העתידי משתנה לנגד עינינו וישתנה בזמן הקרוב. זריקת המרץ לשינוי ניתנה עכשיו. לא חיסון נגד קורונה, אלא זריקת חדשנות למרות הקורונה.

הקורונה מביאה אותנו בעל כורחנו לשימושים רבים בטכנולוגיה כולל להדיוטות שנחשפו אליה לראשונה. דוגמא: ליל הסדר. האם מי מהקוראים את הכתבה הזו חשב שיחגוג ליל סדר מקוון ולא בחיק המשפחה האהובה שלו, כפי שנהג מאז ומעולם? 

ההכרח הוא אבי ההמצאה (כך אומרים) הוא הביא אותנו להשתמש בטכנולוגיה לצרכים דתיים, משפחתיים, ספורטיביים, לימודיים ועוד. משבר הקורונה הביא לנו פרץ של יצירתיות ושינוי. 

ממדע בדיוני ומדע יישומי

המסקנה המתבקשת ברורה ביותר כבר עכשיו. צריך להתקדם ולפתח כלים דיגטאליים מקוונים דוגמת  ZOOM , SKYPEודומיהם, להתאימם לצרכים הארגוניים, לשכללם ולשנות דפוסי עבודה. הארגונים והאוניברסיטאות לצד בתי הספר ברמות השונות, צריכים להבין כי על דלתם מתדפקת מציאות חדשה ולתת לה לחדור פנימה. התלמידים של היום שנולדו עם הכלים הדיגיטאליים ביד, כדוגמת המובייל והמחשב, הם הצרכנים או היצרנים של כלי העבודה והתקשורת העתידיים. הטכנולוגיה הזמינה קורמת עור וגידים אל מול עינינו. אל תתעלמו ממנה.

אין ספק שדפוסי עבודה אלו יגררו אחריהם שינויים מהותיים בעולם העבודה. החל מחוקי עבודה שחלק מהם יהיה לא רלוונטי, יחסי עבודה, סוגיות בדיני העבודה שיתעוררו בתחום יחסי עובד – מעסיק, התארגנויות עובדים ועבור דרך אתגרי הניהול של משאבי אנוש בארגונים שיאותגרו טכנולוגית. 

חדשנות בניהול משאבי אנוש

השינויים בתרבות הארגונית שיתחוללו, החדשנות הטכנולוגית שתשתלט על העבודה מרחוק, לצד סיפוק צרכי העובדים מהבית, רתימת היצירתיות בפיתוח דרכי קידום אישי בהיבט הטכנולוגי מקצועי של העובדים, דרך שינוי שיטות הניהול של מנהלים בארגון שסדרי העדיפויות מחד וכח השליטה מאידך, כל אלה יהוו עבורם אתגר לא פשוט, אשר יחייב את אנשי משאבי האנוש לשינוי דפוסי חשיבה באופן רדיקאלי. 

הדילמה העיקרית אם כך, שתעסיק בעתיד הקרוב את הלומדים בקורס משאבי אנוש ואת מנהלי משאבי אנוש המכהנים - איזון בין ההתפתחות הטכנולוגית לבין מימוש ערכים של העובדים. 

הטכנולוגיה והגורם האנושי יתקיימו יחדיו, כל עוד משאבי אנוש ישכילו להפיק וליהנות מיתרונות הקדמה ויצליחו לשמר ולבנות תכניות שמקיימות יחס אישי, מגע אנושי, הכרה ומשמעות בעבודה.

הקורונה שינתה את פני החינוך ודפוסי העבודה לנצח. 

אנחנו חיים בתקופה שבה המדע הבדיוני הופך למדע יישומי.

 

ביראד לימודי תעודה מתקדמים, מבית בר אילן, חייגו 3620* או קראו עוד על תוכניות הלימוד שלנו>>

קו הפרדה

על כותב המאמר:

תמונה של אביתר עמיראביתר עמיר מנהל בביראד לימודי תעודה מתקדמים, מבית בר אילן, מספר תוכניות לימוד: התוכנית ללימודי ניהול משאבי אנוש, התוכנית ללימודי גישור, קורס ללימודי עולם משפט העבודה וקורס ללימודי איתור, גיוס ומיון כוח אדם.

מר עמיר בוגר קרימינולוגיה, משפט פלילי ומנהל עסקים ובוגר קורסים להשתלמויות שופטים, ניהול משאבי אנוש בכיר, ניהול ועוד.
מכהן כמנכ"ל חברה העוסקת בתחום יחסי עבודה וניהול משברים, במשך 20 שנה כיהן כנציג ציבור בבית-הדין לעבודה ומזה שנים משמש כמגשר מהו"ת (מידע, היכרות ותיאום). 

 

הכותב מרצה בתוכניות הבאות
גישור ויישוב סכסוכים
למדו לסייע לצדדים המצויים בקונפליקט בארגון ובקהילה, להגיע להסכמה בדרך תועלתית ויצירתית, תוך שמירה על יחסים הוגנים והמשך שיתוף הפעולה.
להמשך
איתור, גיוס ומיון משאבי אנוש
קבלו כלים ומיומנויות לאיתור וגיוס ההון האנושי המתאים ביותר לצורכי הארגון שלכם ולקידום הצלחתו.
להמשך
עולם משפט העבודה
מענה משפטי יישומי, עדכני וממוקד לסיפוק צרכי הידע של מקבלי ההחלטות בעולם התעסוקה.
להמשך
ניהול משאבי אנוש
כמנהלי משאבי אנוש, עליכם לעמוד בסטנדרטים מקצועיים של ידע, אתיקה ומיומנויות נדרשות. בואו לרכוש את כל אלה אצלנו, בתוכנית לניהול משאבי אנוש.
להמשך